Pancratiusparochie Sloten

link naar de RSS Feed van de laatste nieuwsberichten meld deze pagina op Twitter meld deze pagina op Facebook

Nienke bezoekt de WJD in Rio

verslag van 13 tot 16 juli 2013

gepubliceerd: woensdag, 17 juli 2013

Nienke, een jonge parochiane van de Lucas­kerk (links op de foto), bezoekt de wereld­jongerendagen in Rio de Janeiro en heeft een verslag gemaakt van haar belevenissen en ervaringen tijdens de eerste dagen van haar bezoek aan Brazilië.

Zaterdag 13 juli

Zaterdag 13 juli was het eindelijk zover. Ik had er lang naar uit gekeken. Om 7 uur stonden er 150 enthousiaste jongeren om de vliegreis naar Sao Paulo te gaan maken. Eenmaal ingecheckt en door de douane zijn we naar de kapel gegaan. We kregen de reiszegen voor onze pelgrimstocht van mgr. de Jong. Iedereen had zich erop voorbereid dat het een lange reis zou worden. 12 uur vliegen en nog 5 uur met de bus is niet niks natuurlijk.

Op het vliegveld van Sao Paolo stonden een aantal jongeren ons op te wachten. Toen ze ons zagen, barste het feest los. Ze zongen en dansten want feest vieren kennen ze wel in
Brazilie. We waren al gauw onze moeheid vergeten en deden lekker mee.

In de bus lekker een paar uurtjes geslapen. Ook in Campo Belo kregen we een warm onthaal van 40 jongeren die ons toezongen alsof we zojuist het wk hadden gewonnen. Een super leuk welkom. En ondanks dat het al midden in de nacht was hebben we nog een flink uur doorgefeest.

Zondag 14 juli

We sliepen in een school. Rond 8 uur was iedereen toch wel wakker en na een heerlijk ontbijt die klaar gemaakt was door mensen van de school gingen we naar het ochtendgebed.
Na het ontbijt volgde een uitleg en werd er met elkaar gesproken tijdens de groepstijd. Daarna zijn we in de bus gestapt om een tour te maken door Campo Belo. Er is veel armoede maar de mensen zijn toch gelukkig. Het is goed om te zien hoe blij de mensen zijn en hoe welkom we hier zijn.

We werden afgezet bij de kerk en wisten niet wat ons ging overkomen. We hadden onze oranje wjd shirts aan. Het hele dorp was uitgelopen om een glimp van ons op te vangen. Met geklap en gejuich en muziek. We hebben een te gekke middag gehad die eindigde in een processie van het feest naar de kerk Daar zouden we de mis vieren met het hele bisdom. Met elkaar hebben we het wjd lied gezongen en dat was kippenvel. Het was een te gekke welkoms­viering.

Maandag 15 juli

Maandag 15 juli hadden we op het programma het project Ouderenzorg. We hadden ons al voorbereid om de handen uit de mouwen te steken, maar daar kwam niets van in. Wij waren gasten. We hebben er een zang, dans en knuffel middag van gemaakt. De mensen vonden het geweldig.

S'avonds hebben we met jongeren uit het dorp een voetbalwedstrijd gehouden. Wij dik verloren met 5-1 maar het feest met elkaar was geweldig. Wat een enthousiasme en we kregen allemaal een vaantje zo leuk!

Dinsdag 16 juli

Vandaag zijn we naar een zorgboerderij voor drugsverslaafden geweest. Dit wordt door katholieke nonnen gerund. Wij deden allerlei spelletjes en zingen met onze zang­groep want er zijn best wel veel jongeren die een muziekinstrument hebben mee genomen.
Vanmiddag is er een processie 'Our Lady of mount Carmel' in Oliveira. (Het hoogfeest van Maria van de Berg).Tussen door hebben we veel vrije tijd en trekken we met elkaar op

Er staat deze week nog veel op het programma o.a: pastorale wijkzorg, bezoek koffiebonenplantage, bezoek gevangenis. Op maandag 22 juli gaan we naar Rio de Janeiro en verblijven we bij gastgezinnen. Dit was een klein stukje wat we mee maken in Campo Belo. Als ik terug ben horen jullie de rest van de reisverhalen.
U kunt ons ook volgen op www.wjd.nl campobeloreadyforrio. Daar zijn heel veel foto's te zien.

Ook besteed radio 5 iedere zaterdag om 14.00 uur aandacht aan Rio in het programma Kruispunt.
Op t.v.:

• Geloofs­gesprekken Ned. 2 Zondag 21 en 28 juli om 10.10 uur
  • WJD-slot­viering Live Ned. 2 Zondag 28 juli om 14.30 uur

Heel veel lieve groeten van Nienke vanuit Brazilie.